Plzeňské divadlo už dlouho razí heslo: Když na muzikál, tak do Plzně! A myslím si, že s novou premiérou muzikálu Rebecca se ho podařilo dokonale naplnit. Na toto dílo se stojí za to vypravit – a nejen z Prahy.

Jde o titul Spojených vídeňských scén, od stejných autorů – dvojice Michael Kunze a Sylvester Levay – jako Elizabeth, která se v Plzni úspěšně hrála či Mozart. Jeho kvalitu na našich scénách prověřilo už uvedení v Ostravě, kde se úspěšně hrál osm let a padlo tu několik nominací na Cenu Thálie (Katarína Hasprová ji v roce 2017 za roli paní Danversové dokonce získala). Plzeňská scéna je dalším adeptem, kde by nějaké nominace padnout mohly.

Mrtvá a živá

Autorská dvojice Kumze a Levay má svá díla – drama-muzikály – vždy vypracovaná do nejmenších detailů a ani Rebecca není výjimkou. Zde se inspirovali známým mysteriózním románem Daphne du Maurierové Mrtvá a živá, který byl později zfilmován a na jeviště přináší další silný příběh, v němž se tentokrát o titulní hrdince mluví, ale nikdy se neobjeví – vše se však točí kolem ní a její smrti.  

Venuše Zaoralová Dvořáková (uprostřed) naplno předvedla komický talent. Foto Martina Root

Žádný slabý článek

Silný příběh a skvělá hudba si žádá i výborně interprety – zahrát i zazpívat tento muzikál není legrace. Nejlepší výkon premiéry, který by si zasloužil nominaci na Thálii, předvedla jednoznačně Markéta Pešková jako paní Danversová. Po pěvecké i herecké stránce byla dokonalá. Ani v dalších velkých rolích ale nezůstali interpreti pozadu – s nelehkou rolí vypravěčky (Já) se výborně vyrovnala Lucie Pragerová, svůj komicky talent naplno uplatnila přesná Venuše Zaoralová Dvořáková v roli paní van Hopperové a podmanivý byl i hlavní mužský hrdina (a budoucí šéf plzeňského souboru) Jozef Hruškoci jako Maxim de Winter. Výborné výkony ale předvedli i Pavel Režný jako Jack, Adam Rezner jalo Frank, Pavel Klimenta jako místní blázen Ben či Soňa Hanzlíková  v roli Beatrice. Málokdy se stane, že inscenace nemá žádný slabý článek v obsazení, tady neměla. 

Šéf muzikálového souboru a režisér Lumír Olšovský opět dokázal, že řemeslo ovládá perfektně, navíc měl k dispozici i z Ostravy ozkoušenou výpravu (scéna Ondřej Zicha, kostýmy Sylva Zimula Hanáková) a k ruce další profesionály – dirigenta Dalibora Bártu či choreografku Michaelu Dzurovčinovou. Výsledek nemohl dopadnout jinak, než skvěle. Plzeňské divadlo opět dokázalo svou vysokou úroveň a profesionalitu. Snad se mu tak bude dařit i pod novým vedením. 

Viděno na premiéře 10. 5. 2025.

Hodnocení 100 %

Text: Monika Brabcová (autorka je doktorkou teatrologie)

By redakce