Pro nový balet PEER GYNT choreografa Jeroena Verbruggena a scénografa Wolfganga Menardiho má tým dílen Národního divadla moravskoslezského do středu scény mj. postavit vysokou homoli ze starých svatebních šatů (viz vizualizace scény). Divadlo vyhlásilo na šaty sbírku a je už velmi úspěšná!

Tolik svatebních šatů přirozeně na skladě nemá a tak požádalo o pomoc veřejnost. V první vlně po zveřejnění na sítích se už hlásí dárkyně ze všech koutů Česka. Hromada to ale bude velká, takže se bude sbírat stále až do 25. dubna. „Potřebujeme svatební šaty bílé barvy (klidně zašedlé, s patinou, krajka, hladké…), sukně nebo blůzy ve stylu svatebek, ale třeba taky zachovalé silonové záclony. Podmínkou je bílá barva (patina a mírné opotřebení taky nevadí), žádné barevné akcenty, žádné barevné vzory. Samozřejmě prosíme o čisté šatstvo (dospělé, dětské), metráž nebo záclony. Velká bedna čeká ve správní budově za ostravským Divadlem Antonína Dvořáka, vrátnice tam funguje non stop. Adresa je NDM – správní budova, Smetanovo náměstí 3233/8B, Ostrava. Zaplatíme i poštovné, jen opravdu prosíme posílat to, co potřebujeme,“ prosí zástupci divadla.

Pračka i stará chata

Peer Gynt Henrika Ibsena je dramatická báseň z roku 1867, kterou autor původně na jeviště převádět nechtěl, ale nakonec měla světovou premiéru v Christianském divadle v norské Christianii v roce 1876 a scénickou hudbu k ní složil Edvard Grieg. Hudba je nádherná a inspirovala od té doby spoustu choreografů k vytvoření epického baletu. V NDM bude mít balet už třetí premiérovou inscenaci za dobu existence divadla, ale obě dvě předchozí (1973 a 1987) vycházely z choreografie/z libreta Alexandra Lemberga. V těchto dnech zkouší s týmem baletu Národního divadla moravskoslezského Belgičan Jeroen Verbruggen. Ke spolupráci přizval rakouského scénografa Wolfganga Menardiho a kostýmní výtvarnici Natalii Kitamikado. Novou inscenaci pojali originálně a součástí středu scény bude mj. ona homole šatů, z níž bude Peer Gynt vystupovat. Uprostřed scény k baletu bude také stát pračka, kolem ní další pro balet ne úplně tradiční předměty. „Zavěšená stará chata, jediná žárovka uprostřed, dva velké světelné kruhy a obrovská hromada látky. Všechny tyto prvky mohou být zavěšeny shora a podle potřeby se objevovat a mizet. Komponenty můžeme metaforicky chápat jako cibuli, tedy odhalování pravdy po vrstvách. Lze je různě kombinovat, přesouvat, naklánět, propojovat. Umožní neustálou proměnu prostoru, vytváření jakéhosi systému, který je jednak neúprosný a tekutý, jednak míchá časy: dětství, stárnutí, smrt, zrození,“ říká scénograf Wolfgang Menardi.

Premiéru má balet s hudbou Edvarda Griega 22. května.

Kontaktní osoba z dílen NDM (pro případné dobírečné či kódy Zásilkovny):
Michaela Gavenčiaková – michaela.gavenciakova@ndm.cz; telefon 605 916 602.

By redakce