Ostravské dny se 25 let profilují jako festival se zaměřením na orchestrální tvorbu. V této linii pokračují i letos: místem konání velkých orchestrálních koncertů bude opět bývalá elektrocentrála koksovny, monumentální kryté náměstí Dvojhalí Karolina a přidružená Ústředna. Světové premiéry dneška i avantgardní skladby 20. století zahraje mezinárodní orchestr Ostravská banda a ONO – Ostrava New Orchestra, v mnohých skladbách spojí své síly více než stovka hudebníků.

Dvě velké orchestrální události jsou připraveny na úvod a závěr festivalu – zahajovací koncert Orchestra Opening se skladbami pro tři orchestry (neděle 24. 8.) a závěrečné Grand Finale, které vyvrcholí českou premiérou skladby Luigiho Nona Como una ola de fuerza y luz (sobota 30. 8.). Právě orchestrální formát, náročný na obsazení, přípravu i provedení, Ostravské dny charakterizuje a festival se tímto výrazně odlišuje od ostatních přehlídek soudobé hudby u nás i v zahraničí.

Unikátní prostory

Pro příznivce site specific performance a hlukostrojů zvaných intonarumori (21. 8.), automatické
a algoritmické kompozice (22. 8.) a maratonu elektronické hudby (23. 8.) se festivalový prolog odehraje v unikátních prostorách Dolní oblasti Vítkovice. První velký orchestrální koncert  má podtitul Skladby pro tři orchestry a navazuje na koncert pro tři orchestry a tři dirigenty z roku 1999, který byl zásadním impulsem pro skladatele a dirigenta Petra Kotíka Ostravské dny založit: „Když jsem byl před téměř třiceti lety pozván na Pražské jaro jako dirigent, navrhl jsem uspořádat koncert Hudba v prostoru, kde by zazněly skladby pro tři orchestry (Gruppen Karlheinze Stockhausena, Module I, II, III Earla Browna, Sacrae Symphoniae Giovanni Gabrieliho a Diamonds Alvina Luciera). Při této příležitosti jsem začal jezdit zkoušet do Ostravy s Janáčkovou filharmonií, a tehdy jsem si uvědomil možnosti, které Ostrava nabízí. Právě takto ke mně přišla první myšlenka na Ostravské dny.

Koncert pro tři orchestry

S konceptem koncertu pro tři orchestry se v dějinách Ostravských dnů pojí ještě jeden milník: právě tímto koncertem jsme v roce 2015 poprvé vystupovali na zastřešeném náměstí Trojhalí Karolina, které se následně stalo naším hlavním „koncertním sálem“. Z původního pražskojarního programu zazní letos čarokrásná skladba Diamonds (1999) Alvina Luciera, vracíme se k hutné dronové kompozici Three Orchids (2002–03) Philla Niblocka a Variacím pro tři orchestry (2003–05) Petra Kotíka, ve kterých pracuje s různou mírou koordinace a nezávislosti nástrojových skupin. O novou kompozici jsme požádali Rakušana Bernharda Langa, nazval ji GAME XXII for Ostrava. Skladba pro tři orchestry a tři dirigenty (Johannes Kalitzke, Petr Kotík a Peter Rundel) s masivním obsazením i délkou byla dokončena před pouhými pár měsíci, a právě teď pracujeme na jejím převedení do jednotlivých partů.

Moderní současné umění

Bernhard Lang je jedním z nejvýznamnějších skladatelů současnosti. Jeho dílo lze označit za moderní současné umění, kořeny jeho myšlení vycházejí nejen z evropské klasické hudby či avantgardy 20. století, ale také z jazzu, rocku, punku, techna nebo počítačové hudby. Od roku 2009 se na festival Bernhard Lang se svým dílem vrací: „Festivalů jsem za posledních třicet let zažil hodně. Ale když jsem v roce 2009 poprvé přijel do Ostravy, byl to závan čerstvého vzduchu: na rozdíl od jiných akcí se tu nic nebralo za dané. Žilo to tady otevřeností, kuráží, odhodláním a oddaností hudbě i umění. (…)Ostravské dny jsou však i významná společenská událost, příležitost k setkání s dalšími skladateli a interprety, stejně jako s nadšeným publikem, které se rok co rok vrací.” Zahajovací orchestrální koncert se uskuteční v Ostravě v neděli 24. srpna od 18:00 v Trojhalí Karolina (centrum města).

Světové premiéry

Své síly spojí v Trojhalí Karolina orchestry Ostravská banda a ONO – Ostrava New Orchestra také ve čtvrtek 28. srpna. Účastni tak budeme světových premiér skladeb Martina Klusáka, Luboše Mrkvičky, Christiana Wolffa a Alexe Minceka. Orchestrálnímu hraní dominuje závěrečný den festivalu v sobotu 30. srpna. Ve světové premiéře zazní skladba No. 3 Petra Bakly a také Klavírní koncert Iana Davise, jednoho z rezidentů Institutu OD (klavírní sólo Miroslav Beinhauer). Poprvé v Čechách zazní monumentální Meduse švédské skladatelky Lisy Streich, která na festival přijede poprvé. Sólového partu se ujme virtuózní maďarský trumpetista Tamás Pálfalvi a skladbu nastuduje jeden z nejvyhledávanějších dirigentů soudobé hudby Peter Rundel. Na festival se po dvou letech vrací kanadská skladatelka Annesley Black se skladbou a sound, a narrow, a channel, an inlet, the straits, the barrens the stretch of a neck, a z řad rezidentů souběžného Institutu pro mladé skladatele a skladatelky bude zastoupen ještě Louis Wishart s kompozicí Are Ye Then With God?, v níž se jako sólistka představí sopranistka Markéta Drabina Schaffartzik.

Na festivalovou událost číslo jedna letošních Ostravských dnů kandiduje česká premiéra monumentální půlhodinové skladby italského avantgardisty Luigiho Nona (1924–1990) Como una ola de fuerza y luz (Jako vlna síly a světla) z let 1971–72. Název skladby – v některých pramenech rozšířený o věnování a Luciano Cruz, para vivir (Lucianu Cruzovi, pro život) – není pouhou poetickou metaforou. Dílo totiž vzniklo jako pocta chilskému revolucionáři Lucianu Cruzovi, který zemřel v srpnu 1971 za nejasných okolností ve věku pouhých 27 let. Výraz „pro život“ odkazuje k Nonovu přesvědčení, že hudba má být činem občanského zaujetí, zápasem za svobodu a důstojnost, a nikoli pouze estetickým objektem. Skladbu pro cca 85členné obsazení bude dirigovat Johannes Kalitzke, sólových partů se ujmou klavírista Daan Vandewalle a mezzosopranistka Annette Schönmüller, o part elektroniky se postará Matthias Schneider-Hollek.

By redakce