Češi neztrácejí chuť cestovat a stále častěji si plánují dovolené i na druhou polovinu roku. Podle červencového marketingového průzkumu cestovní agentury Invia má více než polovina dotázaných (55 %) již rezervovanou dovolenou přes cestovní kancelář. Z toho 30 % se rekreuje v Česku a každý čtvrtý vycestuje do zahraničí. Dalších 23 % respondentů plánuje nákup v příštích dvou měsících a jen 17 % nechá rozhodnutí na poslední chvíli.
Zákazníci nečekají pouze na léto, ale cestování si rozkládají do více období v roce. „Češi už nevnímají dovolenou jen jako jednorázový letní únik. Místo toho se stává přirozenou součástí jejich životního stylu a lidé si ji plánují s větším předstihem. Díky tomu si dopřávají více kratších, ale intenzivnějších pobytů během roku,“ říká Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia, a dodává: „Stále častěji proto vyrážejí i na podzim nebo v zimě – ať už za sluncem, odpočinkem nebo poznáváním.“
Podle průzkumu má aktuálně 28 % respondentů v plánu vyrazit na podzimní nebo zimní dovolenou. Tento posun odráží nejen změnu životního stylu, ale také rostoucí dostupnost exotických destinací díky přímým letům z Prahy, Brna či Ostravy, flexibilním balíčkům a cenové výhodnosti mimosezónních termínů. Posiluje také zájem o eurovíkendy, wellness pobyty nebo kratší tematické zájezdy.
Exotika, wellness i advent v Evropě
Mezi nejčastěji plánovanými typy podzimních a zimních dovolených dominují tuzemské pobyty (34 %) a lázeňské či wellness zájezdy (25 %). Exotickou dovolenou s cestovní kanceláří plánuje 22 % Čechů.
„Rostoucí poptávku po mimosezónním cestování potvrzují i naše data z prodejů. Zimní exotické destinace jako Thajsko, Dominikánská republika, Zanzibar nebo Mauricius zaznamenávají i letos dvouciferný růst. Vedle toho přetrvává vysoký zájem o eurovíkendy i relaxační pobyty v Maďarsku, Rakousku nebo Slovinsku,“ doplňuje Radek Šafařík, obchodní ředitel cestovní agentury Invia.
Typ dovolené | |
Tuzemské pobyty | 34 % |
Lázeňské a wellness zájezdy | 25 % |
Exotická dovolená | 22 % |
Eurovíkendy | 20 % |
Lyžařské pobyty v Česku | 11 % |
Lyžařské pobyty v zahraničí | 9 % |
Plavby | 4 % |
Golfové zájezdy | 2 % |
Tabulka: Podzimní a zimní dovolená 2025/2026, zdroj: Invia
Bez pojištění necestují
Nejvíce klientů si kupuje cestovní pojištění rovnou se zájezdem – tuto variantu volí 37 % respondentů. Třicet procent využívá svého stávajícího pojišťovacího partnera, 18 % hledá výhodnější nabídky prostřednictvím srovnávačů. Jedenáct procent spoléhá na pojištění z kreditní karty.
Mění se také přístup k doplňkovým službám. Každý třetí si připlácí za tzv. seating v letadle, občerstvení na palubě, výlety v destinaci a jiné. Parkování na letišti požaduje 20 % dotázaných, 18 % Čechů si v destinaci pronajme auto.
Podzim a zima 2025/2026 budou silné
Podle Invia bude nadcházející sezóna jednou z nejsilnějších posledních let. Češi si chtějí dopřát odpočinek průběžně během roku, nejen o letních prázdninách. Rozkládají si dovolenou do několika kratších pobytů, přecházejí k vyššímu standardu služeb, vybírají luxusnější ubytování a plánují s větším předstihem než v minulosti.
Zájezdy do exotiky s přímým letem, eurovíkendy a wellness pobyty se stávají novým standardem. Češi chtějí cestovat komfortně, bezpečně a bez stresu – a na tyto potřeby reaguje i nabídka cestovních kanceláří. „V praxi to znamená širší paletu destinací s přímým leteckým spojením nejen z Prahy, ale i z regionálních letišť v Brně, Ostravě, Pardubicích apod., což zkracuje dobu cesty a zvyšuje pohodlí. Rozšiřuje se i počet přímých charterových letů do vzdálenějších exotických destinací, jako jsou Thajsko, Dominikánská republika, Keňa nebo Zanzibar.“ Absolutní novinkou letošního roku jsou přímé lety z Prahy na Maledivy – exotické ostrovy Indického oceánu: „Díky přímým letům jsou tyto zájezdy cenově i časově dostupnější než kdy v minulosti. Navíc tak odpadá stres spojený s přestupem na velkých letištích v případě jazykové bariéry,“ uzavírá Radek Šafařík.