Kateřina Kněžíková v nejbližších týdnech vystoupí v sopránových sólech dvou monumentálních symfonií Gustava Mahlera pod vedením dirigentů Vasilije Petrenka, Semjona Byčkova a Roberta Kružíka.

„Hudba Gustava Mahlera ke mně promlouvá, podobně jako hudba Janáčkova, svou intenzitou, krásou, bohatostí a tíhou až do morku kostí,“ podotýká Kateřina Kněžíková a pokračuje: „Jsem ráda, že se k jeho Druhé symfonii ´Vzkříšení´ po letech vrátím a že do další sbírky přidám i part druhého sopránu Osmé symfonie ´Tisíců´ téhož skladatele. Mé pomyslné mahlerovské jaro nemůže být lepší.“

Vzkříšení v Bukurešti

První jarní mahlerovské koncerty jsou plánovány na 16. a 17. dubna 2025 v rumunské Bukurešti. Kateřina Kněžíková zazpívá sopránový part v Druhé symfonii, zvané „Vzkříšení“, a to s Filharmonií George Enescu pod vedením dirigenta Vasilije Petrenka. Ten působí jako hudební ředitel londýnského Royal Philharmonic Orchestra a k Mahlerově Vzkříšení má velmi blízký vztah, když říká: „Toto dílo vás přenese do jiného světa. Je to vzkříšení lidstva, přírody a ducha, všech emocí.“  Podobně i česká sopranistka vnímá potřebu hlubokého emocionálního propojení s hudbou, ostatně odborná kritika hodnotila například její dřívější provedení v Ostravě jako „vášnivě temperamentní a přednesenou s opravdovým zanícením“ (Harmonie).  

Druhá symfonie Gustava Mahlera bude také velkou událostí 68. ročníku festivalu Olomoucké hudební jaro. Pod taktovkou Roberta Kružíka se v kostele sv. Mořice v Olomouci 29. dubna 2025 představí Kateřina Kněžíková a Jarmila Vantuchová, Filharmonický sbor Brno a Filharmonie Bohuslava Martinů.

Symfonie Tisíců v Obecním domě

Vyvrcholením mahlerovského jara budou pro Kateřinu Kněžíkovou závěrečné koncerty 80. ročníku festivalu Pražské jaro, které se uskuteční 2. a 3. června 2025 ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. Mahlerovu Symfonii „Tisíců“ provede Česká filharmonie pod taktovkou svého šéfdirigenta Semjona Byčkova. Ve spolupráci s ní se představí i tři prestižní sborová tělesa: Český filharmonický sbor Brno, Pražský filharmonický sbor a Kühnův dětský sbor.

Kateřina zde vystoupí jako sólistka druhého sopránového partuv roli Una poenitentium, tedy Pokání. Spolu s ní se představí i další významní pěvci: Sarah Wegener, Miriam Kutrowatz, Stefanie Irányi, Jennifer Johnston, David Butt Philip, Adam Plachetka a David Leigh.

„S hudbou Gustava Mahlera jsem začínala svou pěveckou kariéru. Díky jeho Čtvrté symfonii, která jsem se do dalších jeho děl vyloženě zamilovala. Největší zážitek je být uprostřed hrajícího orchestru, poslouchat bouři emocí a masu zvuku a pak svou troškou přidat do mlýna a dotvořit už tak dokonalou hudbu. Zpívala jsem ji za těch skoro 20 let nesčetněkrát – například v roce 2021 s Janáčkovou filharmonií Ostrava nebo s Bamberskými symfoniky, se kterými jsme vyjeli i na turné. Prováděli jsme ji i během covidových streamů. Byť je to hudba plná těžkosti, dokáže být velmi povznášející a uklidňující,“ shrnuje Kateřina Kněžíková.

Kateřina Kněžíková je významná česká sopranistka, známá svým „křišťálově čistým sopránem, vysoce emotivním, zářícím zevnitř“ (Onlinemerker). Jako přední umělkyně Národního divadla v Praze ztvárnila role jako Dvořákova Rusalka, Smetanova Prodaná nevěsta nebo Janáčkova Jenůfa, Káťa Kabanová či Liška Bystrouška. Její koncertní repertoár zahrnuje spolupráci s renomovanými orchestry, jako jsou Česká filharmonie nebo BBC Symphony Orchestra a London Philharmonic. V roce 2021 vydala své debutové sólové album „Phidylé“, které získalo ocenění Editor’s Choice od Gramophone Magazine a vyhrálo cenu BBC Music Magazine Award 2022 v kategorii Vocal. V roce 2024 nahrála album „Tag und Nacht“ s písněmi Richarda Strausse ve spolupráci s dirigentem Jakubem Hrůšou a Bamberger Symphoniker, které bylo pozitivně hodnoceno kritikou. V prosinci 2024 debutovala v americké Carnegie Hall s Českou filharmonií pod vedením Semjona Byčkova, kde vystoupila v Janáčkově Glagolské mši.

By redakce