Městská divadla pražská v koprodukci se Spitfire Company uvedli 1. března 2025 v divadle ABC premiéru inscenace Gulliverovy cesty. Rodinné představení, inspirované známým satirickým cestopisem Jonathana Swifta, propojuje v adaptaci Petra Boháče hyperrealistické loutky, masky, činohru a hudební divadlo, aby diváky zavedlo do světa fantazie, dobrodružství i otázek po zhoubné lidské touze po moci.
Po úspěšné operní koprodukci Tak tiše až opět spojila Městská divadla pražská a Spitfire Company síly nad dalším společným projektem Gulliverovy cesty. „Jsem rád, že spolupráce s divadly z nezávislé scény se v Městských divadlech pražských stala v posledních letech samozřejmostí. Spitfire Company, tedy Miřenka Čechová, Petr Boháč a jejich tým, rádi překvapují sami sebe i diváky. Překračují hranice uměleckých druhů i žánrů, přivádějí s sebou inspirativní umělecké osobnosti, zkouší nové tvůrčí postupy. To vše je důvodem naší další spolupráce na velké rodinné inscenaci,“ uvedl ředitel MDP Daniel Přibyl.
„Když za námi přišel Daniel Přibyl s nápadem vytvořit rodinné představení pro divadlo ABC, nabídli jsme mu téma Gulliverových cest, které s námi již nějaký čas žilo,“ prozradil scenárista a režisér Spitfire Company Petr Boháč.

Otec a syn s válečným pozadím
V popředí příběhu stojí vztah otce a syna, kteří si ve městě sužovaném válkou každý večer při čtení Gulliverových cest vytvářejí vlastní imaginativní svět. „Záměrně neuvádíme, o jaké město jde, protože dnes bohužel mnoho rodin a dětí čelí stresu z hrozby leteckých náletů,“ vysvětluje Petr Boháč. Tato rovina se prolíná s motivy Swiftovy knihy, v níž satira míří na absurditu válek, touhu po moci a pocit nadřazenosti. Na scéně se ale objeví i další ikonické prvky – nesmyslný spor Liliputánů o správný způsob rozbíjení vajíčka, Lapuťané dorozumívající se výhradně hudbou či setkání s mírumilovnými koňmi, kteří přinášejí naději a víru v lepší život.
Inscenace je určena divákům od 8 let a nabízí nejen poutavý příběh, ale i vizuálně a hudebně podmanivý zážitek pro celou rodinu. Tvůrci do ní vnesli dvě vzájemně se prolínající roviny: dětský příběh plný situačního, rozpustilého humoru a příběh otce, který zasazuje události do širších souvislostí a otevírá prostor pro satiru, kritiku i surreálnou dystopii. „To, co se dětem může zdát jako velká švanda, může dospělý divák vnímat s něžností, obavou nebo soucitem,“ vysvětluje režisérka Miřenka Čechová.Spojení realistických loutek v životní velikosti a hudebního divadla, které se místy proměňuje až v komorní muzikál, vytváří jedinečný zážitek. „Spolu se sochařkou Paulinou Skavovou a loutkářem Sébastienem Puechem jsme vytvořili realistické loutky šestiletého chlapce a koně, kteří hrají klíčovou roli v celém vyprávění. Je to malý zázrak – díváte se na loutku a po chvíli zapomenete, že není živá, protože reaguje jako skutečné dítě nebo kůň,“ popisuje Boháč. Na choreografii loutek spolupracuje s režiséry umělec Amador Artiga, dlouholetý člen souboru Phillipa Gentyho, francouzského průkopníka vizuálního divadla. „Uvádí nás do principů práce s hyperrealistickými loutkami, kdy každou z nich vedou tři loutkovodiči, což vyžaduje speciální citlivost a vzájemnou souhru,“ prozrazuje Miřenka Čechová. Hudební složku inscenace, která je neoddělitelnou součástí scény, vytváří skladatel a dirigent Jan Kučera. „Všichni performeři se pohybují na pomezí herectví, zpěvu, vedení loutek a hry na hudební nástroje,“ říká režisérka Miřenka Čechová.