Jedna z nejvšestrannějších tváří české hudební scény, cellistka, skladatelka a zpěvačka Terezie Kovalová, dnes vydává své dlouho očekávané debutové sólové album „ZINKA“. Nahrávka je intimní sondou do autorčiny duše a představuje vyvrcholení její několikaleté cesty za vlastním hudebním hlasem a identitou. Album doprovází unikátní vizuální styl a jeho vydání oslaví zářijový křest v pražském Paláci Akropolis.
Od ozvěny k vlastnímu hlasu
Terezie Kovalová, spoludržitelka několika Cen Anděl, Českého lva za hudbu k filmu Arvéd a hudebnice s více než stovkou projektů na kontě (David Stypka, Zvíře jménem Podzim, Boris Carloff, Lenka Dusilová, Calm Season), vstupuje albem „ZINKA“ do zcela nové etapy. Po letech, kdy svým talentem a umem doprovázela různorodé hudebníky, přichází s hluboce osobní výpovědí, která je zároveň její sólovou premiérou.
Sonografie bolesti a naděje
Album „ZINKA“ je výsledkem procesu transformace, během kterého se Terezie vyrovnávala s vyhořením, rozvodem a hledáním autenticity. Inspiraci čerpala i ze setkání s chilským mystikem a režisérem Alejandrem Jodorowskym. Nahrávka je tak nejen hudebním dílem, ale i „sondou do útrob smutku a pochopení“ a „láskyplným dopisem malé Terezce“, jak sama naznačila během příprav. Mimojiné od toho vznikl samotný název alba, Zinka, jako zkratka zdrobněliny jejího jména, Terezinka.
Zvukové kartografie intimních krajin
Hudebně „ZINKA“ představuje unikátní crossover moderní klasiky, atmosférické elektroniky a písničkářství. Emotivní zvuk violoncella se prolíná s českými i anglickými texty a citlivou produkcí Jonatana Pastirčáka (Pjoni) a Ondřeje Mikuly (Aid Kid), s nimiž Kovalová spolupracovala i na oceňované filmové hudbě k filmu Arvéd.
Nahrávalo se na 3 místech
Producent Jonatan Pastirčák popisuje tvůrčí proces: „Nahrávali jsme na třech různých místech – v malé drevenici na Beskydech, v hotelovém pokoji horského hotelu na Portáši v zimě a v podkrovním bytě Terezie v Praze. Každé to místo velmi formovalo album a má svůj podíl na jeho atmosféře.“
Všechny zvuky tvoří violoncello
Unikátním aspektem produkce je, že prakticky všechny zvuky na albu byly vytvořeny pomocí violoncella – včetně všech perkusivních a elektronických prvků. „Na začiatku sme si s Ondrom povedali, že by bolo super výzva čo najviac používať violončelo ako zdroj zvukov,“ vysvětluje Pastirčák. Tvůrčí tým využíval netradiční techniky – například elektronický beat v singlu „Orfeus“ vznikl házením sirek na napnuté struny nástroje, čímž vznikl zcela nový, originální zvuk. Tato experimentální práce se zvukem posouvá album do oblasti sonic artu, kde se hranice mezi klasickým nástrojem a moderními zvukovými postupy zcela stírají.
Na albu se podílela i řada hostů. Jakub Konig, autor textu písně „Pružina“, vystihuje Terezii jako umělkyni: „Písnička byla napsaná přímo pro Terezii. První slabiky a rytmus textu vychází z Terčina hraní smyčcem na cello. Během psaní slov jsem vycházel z představy holky, která svý křehký nitro chrání oslnivě krásnejma a nemilosrdně smrtícíma ocelovejma břitvama. Taky celá Terezie.“
Kolektivně financovaná katarze
Vznik alba provázely i nečekané překážky, které se podařilo překonat díky obrovské podpoře fanoušků — v úspěšné crowdfundingové kampani na Donio přispělo 286 podporovatelů celkovou částkou 450 901 Kč.
„ZINKA je pro mě absolutně klíčové album,“ svěřuje se Terezie Kovalová. „Je to otisk mé cesty za vlastním hlasem, plné jizev, ale i naděje. Věřím, že hudba má sílu spojovat a léčit, a doufám, že si v Zince každý najde kousek svého příběhu. Bez podpory fanoušků na Donio by tato deska nevznikla, za což jsem nesmírně vděčná.“
Vydání alba předznamenaly singly „Orfeus“, který se po prvním týdnu v hitparádě Velká Sedma Radia 1 vyšplhal na první místo, a český „Chrám“. Spolu s albem dnes vychází i výjimečný videoklip k písni „Chrám“, který režírovala Lucie Desmond a který byl natočen v rodinné kapli rodu Lobkowiců, jež není běžně přístupná veřejnosti. Symbolika sakrálního prostoru dokonale rezonuje s textem o hledání vnitřního klidu a bezpečí.
Atmosféru desky dokresluje také podmanivá vizuální identita, která vznikla během focení pod vodní hladinou a symbolizuje ponor do emocí a podvědomí.
Rituál zvuku a obrazu
Živé provedení alba a jeho slavnostní křest proběhne 12. září 2025 od 19:00 v pražském Paláci Akropolis. Půjde o audiovizuální zážitek, který představí písně z desky v celé jejich komplexnosti. Jako speciální host vystoupí projekt Kittchen, dále Vladivojna la Chia, hudebník Adam Vopička z dua Calm Season, či Augustine ze Silver Spoons. Vstupenky jsou již v prodeji na webu Paláce Akropolis: https://www.palacakropolis.cz/work/33298?event_id=39843&no=62&page_id=33824
Foto Lucie Drlíková