Jižní Čechy mají nový cyklistický klenot – 5,5 kilometru dlouhý úsek Vltavské cyklostezky nyní propojuje Loučovice s Vyšším Brodem. Unikátní cyklostezka se zrodila z odkrytého a vyčištěného původního přívodního kanálu k významné hydroelektrárně. Trasa vede podél Vltavy, skrz přírodní rezervaci Čertova stěna. Cyklostezka vznikla podle návrhu ateliéru A8000 a dopravního inženýra firmy Zenkl CB Ondřeje Zenkla. Nabízí jedinečné spojení historického industriálu, současné architektury a přírodního bohatství.
Největší raritou nové cyklostezky je právě historický přívodní kanál, součást někdejší přelomové hydroelektrárny, která na počátku 20. století zásobovala elektřinou značnou část Českokrumlovska. Vyšebrodská hydrocentrála firmy Ignác Spiro & Söhne byla postavena v roce 1902 a bývá označována za první velkou hydrocentrálu nejen na území Čech, ale i v celé střední Evropě. Výstavbou Lipenské přehrady v 50. letech 20. století a svedením veškeré vltavské vody do podzemního tunelu ale ztratila svůj význam. To vedlo k postupnému úpadku celé oblasti. Kanál později osiřel, byl zavezen odpadem, zpustl a zarostl. Dnes ale funguje znovu – místo vody tudy proudí cyklisté, místo energie elektrické tu jiskří potenciál rozvoje regionu. Společně s oživením odkazu slavné hydroelektrárny opět ožívá i celá obec Loučovice.

Nový život sto let starému betonu
Architekti z ateliéru A8000 vdechli bezmála sto let starému betonovému dílu nový život a proměnili ho v čistou bílou křivku v krajině. Technickou dokumentaci zpracoval dopravní inženýr Ondřej Zenkl, který stál u zrodu mnoha dalších cyklistických projektů v jižních Čechách. „Cyklostezka kopíruje trasu původního historického železobetonového kanálu na úseku dlouhém asi 1,4 km. Cyklisté se ale projedou i vnitřkem kanálu, v tomto místě dokonce aquaduktem. Jedná se o úžasnou technickou památku, které se proměnila v jakousi sochu v krajině. Od začátku jsme věděli, že kanál musíme znovuobjevit a oživit. Využili jsme i původní desítky let staré betonové konstrukce. Většina brownfieldů bývá transformována na něco jiného – například továrny na byty a kanceláře. Nás ale fascinoval příběh této významné technické infrastruktury, která po téměř 70 letech zapomnění slouží opět jako infrastruktura – jen tentokrát dopravní,“ říká architekt Martin Krupauer z ateliéru A8000.
Nástroj strategické proměny
Stezka je zároveň nástrojem strategické proměny celého území. Loučovice, dříve pulzující papírenská obec, hledají po ztrátě průmyslových pracovních příležitostí novou identitu a prosperitu. Cyklostezka je impulsem, který přitahuje nové podnikatele – otevírají se tu kavárny, cukrárny, ožívá stará hospoda. „Konečně se dostáváme na turistickou mapu Lipenska. Naše obec byla vždy průmyslová, ale průmysl po revoluci zmizel. Nová cyklostezka má pro nás velký přínos. Ozývají se podnikatelé, kteří si tu chtějí otevřít provozovny,“ doplňuje starosta Loučovic Jan Kubík.
Oblíbená gastro destinace
Lipno se v posledních letech proměňuje v oblíbenou gastro destinaci. Vedle cukrárny Povidloň se teď mohou nejen cyklisté těšit na další kulinářské zážitky. „Cyklostezku vnímáme nejen jako příležitost pro podnikání, ale také jako šanci k rozvoji obce Loučovice. V provozovně chceme uplatnit naše zkušenosti z espressobaru, který pátým rokem vedeme u cyklostezky v Lipně nad Vltavou. Chceme vytvořit místo, které se stane plánovanou gastrozastávkou při návštěvě Lipenska a pomůže dostat Loučovice na cyklistickou mapu jižních Čech,“ vysvětluje provozovatel zdejší nově vznikající kavárny Spiro Vojen Smíšek.
Stála přes 90 milionů
Celkem 5,5 kilometrů dlouhá trasa navazuje na 1,2kilometrový úsek mezi železničními zastávkami Lipno nad Vltavou a Loučovice. Nová část začíná u kaple sv. Prokopa v Loučovicích, pokračuje podél levého břehu Vltavy a prochází skrz obec až k mostu. Odtud se stáčí na pravý břeh, podél Čertovy stěny, a vede přes historický Spirův vodní kanál směrem k vyrovnávací nádrži Lipno II. Stezka zatím končí u kempu Pod Hrází ve Vyšším Brodě, kde bude navazovat na další připravované části Vltavské cyklostezky a další cyklotrasy v regionu. Vzhledem k pohodlnému profilu a atraktivní trase se očekává vysoké využití nejen rekreačními cyklisty, ale i místními obyvateli. Výstavba nové cyklostezky stála přes 90 milionů korun a je součástí širší vize Jihočeského kraje o propojení celého Lipenska cyklotrasami až po Týn nad Vltavou. Cyklostezka je také součástí projektu Kolem kolem, ve kterém místní cyklonadšenci mapují stezky na Lipně a v jeho okolí.