Audioknihou roku 2024 se stalo dokumentární drama Elity, které nahlíží do konspiračních bytů, nočních podniků a pod pokličku práce agentů StB. Audioadaptace divadelní hry Jiřího Havelky v režii Bely Schenkové vedle kategorie Absolutní vítěz ovládla také kategorii Nejlepší dramatizace.
Dvě odborné poroty složené z celkem pětadvaceti členů vybíraly oceněné v deseti kategoriích ze 104 přihlášených titulů od 17 vydavatelů ve výroční anketě, kterou již podvanácté pořádá Asociace vydavatelů audioknih. Nejlepším počinem v kategorii vícehlasá četba se stala audiokniha Od Ortelu k Doupěti – tucet Kafkových povídek v podání devíti protagonistů. Vítěznou jednohlasou audioknihou zvolila porota Trainspotting v podání Kryštofa Bartoše, přitom šlo o vůbec první audioknihu, kterou tento herec načetl samostatně.
Vyhráli Soukup, Uhlířová i Cina
Nejlepším mluveným slovem mimo kategorie se stala audiokniha Evropa, náš domov: Od vylodění v Normandii po válku na Ukrajině autora Timothy Gartona Ashe interpretovaná Pavlem Soukupem. Ocenění Nejlepší audiokniha pro děti a mládež si odnáší lehce pohádkový příběh Tonda, Slávka a kouzelné světlo načtený Ivanou Uhlířovou a Janem Cinou. Mezi interpretkami zvítězila Jitka Ježková s četbou románu Terezy Boučkové Dům v Matoušově ulici, v mužské kategorii interpretů byl za četbu románu Miloše Urbana Dr. Alz oceněn Jan Vlasák.
Jan Vlasák oceněn za mimořádný přínos
Toho zároveň Asociace vydavatelů audioknih uvedla do pomyslné audioknižní síně slávy udělením ocenění Cena za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2024. Nejlepším zvukem se dle zvláštní tříčlenné poroty pyšní v kategorii četba audiokniha Kruté moře, slavný román z druhé světové války, režiséra a zvukaře Miloše Vrány, a v kategorii dramatizace pak Dům ve zvukové dramaturgii a s hudbou Bojana Bojiče. V hlasování posluchačů zvítězilo Tajemství Křišťálové hory, původní česká mysteriózní detektivka Petra Junka v interpretaci Petra Štěpána a Viktora Kuzníka.
„Letošní ročník byl na rozdíl od těch předchozích, kterým vévodil zpravidla jeden dominantní titul, vyrovnanější. Do poslední chvíle tak v mnoha kategoriích nebylo jasné, kdo z nominovaných si nakonec odnese příslušné ocenění. Tentokrát se dařilo hlavně nahrávkám v podání více herců, ať už šlo o vícehlasé četby či dramatizace,” hodnotí letošní ročník předseda odborné poroty Tomáš Macháček, kterou tvoří nezávislí odborníci – publicisté, kritici, divadelní režiséři, pedagogové, spisovatelé a recenzenti.
Ocenění Absolutní vítěz a Nejlepší dramatizace si letos odnáší Elity vydavatelství Audiotéka. Adaptace původní divadelní hry Jiřího Havelky v režii Bely Schenkové s početným hereckým souborem v čele s Jiřím Vyorálkem sleduje příběh společenských elit minulého režimu, které díky své šikovnosti zůstaly elitami s velkým ekonomickým a politickým vlivem až dodnes. „Elity pomocí podmanivého sound designu, zvukových koláží a především přesvědčivých hereckých výkonů podávají až syrové svědectví, po němž zůstává velmi dlouho pocit silného posluchačského zážitku. Z tónu hlasů i dojmu prostoru se rodí dusná atmosféra dobových interiérů, která nás nutí zapomenout, že nejde o autentické záznamy ale dokumentární drama,” vyzvedává odborná porota. Trailer zde.
Nejlepší audioknihou v kategorii Nejlepší vícehlasá četba se stává Od Ortelu k Doupěti – tucet Kafkových povídek vydavatelství OneHotBook. Dvanáct nadčasových, prorockých a lidských miniatur Franze Kafky načetlo devět interpretů. „Audiokniha imponuje promyšlenou dramaturgií. Představuje různé podoby Kafkovy povídkové tvorby a nabízí zajímavé interpretační přístupy k nim. Povídky jsou zvoleny a uspořádány tak, že audiokniha tvoří organický celek, v němž se pracuje s kontrasty mezi texty i mezi interpretačními přístupy a v němž se působivě využívá také hudba. Interpretace paletou výrazných interpretů je velmi svěží a pozvedává potenciál Kafkových textů. Takhle se má připomínat Kafka!” chválí porota. Ukázka zde.
Ocenění Nejlepší jednohlasá četba si odnáší audioadaptace románu Irvina Welshe o narkomanech ze severního Edinburghu Trainspotting vydavatelství OneHotBook. „Trainspotting v podání Kryštofa Bartoše, režii Víta Maloty a tří hudebníků je řvavě našlápnuté, tragikomické, zdrcujícím způsobem přesvědčivé i děsivé vyprávění. Je to svižná, intenzivní jízda, při níž si posluchač často uvědomuje, že může být rád, že není jedním z účastníků, ale ´pouze´ poslouchá. Kryštof Bartoš se do knihy pouští s naléhavostí, stává se nejen interpretem, ale skutečným hlasem příběhu. Kontroverzní, trýznivě drzý text čte neuvěřitelně pravdivě, přitom vtipně, jeho hlas je naplněn emocemi, cynismem,” zdůrazňuje porota. Ukázka zde.
V kategorii Mluveného slova mimo kategorie nejvíce zabodoval zajímavý a méně tradiční pohled na Evropu a její dějiny posledních 80 let Evropa, náš domov: Od vylodění v Normandii po válku na Ukrajině autora Timothyho Gartona Ashe vydavatelství OneHotBook. „V interpretaci textu dokáže být Pavel Soukup věcným vypravěčem, nechybí mu však ani citlivé využívání emocí. Jeho celkový projev je autentický a profesionální, plně rezonující s tématy interpretovaného textu. Je to čtení dramatické, akční, posluchačsky atraktivní, místy až strhující. Jde o historicko-současný kontext s výborným výkonem Pavla Soukupa, který dokonale přidává, zpomaluje, prostě perfektně pracuje tak, aby posluchač vnímal přednášený obsah,” zdůvodňuje rozhodnutí porota. Ukázka zde.
Nejlepší audioknihou pro děti a mládež loňského roku se stal lehce pohádkový příběh Tonda, Slávka a kouzelné světlo autorky Jany Šrámkové vydavatelství Tympanum, který načetli Ivana Uhlířová a Jan Cina. „Vkusné a citlivé audioknižní zpracování, přirozená interpretace bez zbytečných, jakoby dětských podbízivých intonací. Výtečný titul po všech stránkách. Potkávají se zde kvalitní předloha, pečlivá příprava i vynikající herecké výkony jak Jana Ciny, tak Ivany Uhlířové. Audiokniha funguje jako spouštěč bohatých a do detailu vypracovaných vizuálních představ. Aniž by se jakkoliv pitvořil, vytváří Cina kompaktní portrét křehkého, vystrašeného chlapce, který opakovaně překračuje hranice svých dosavadních zvyklostí,” uvádí porota. Videotrailer zde.
Herec Jan Vlasák své dlouholeté mistrovství v oblasti audioknih oceněné Osobností roku 2024 potvrdil i ziskem ocenění Nejlepší interpret za četbu románu Miloše Urbana Dr. Alz vydavatelství Tympanum. „Jan Vlasák patří mezi ty interprety, kvůli kterým si lidé audioknihy pouštějí. V příběhu reflektujícím nástup Alzheimerově nemoci jeho hlas nepohasíná – naopak. Drží se života, dokáže být uštěpačný, stařecky zaťatý i intelektuálně zábavný. Jan Vlasák čte tuto smutně humornou sondu do mozku člověka lidsky uvěřitelně, přesně se ztotožnil s atmosférou knihy. To, jak vypráví je přesně to, co textu sluší. Smutek, dojetí, místy trochu zmatenost – všechny polohy, které pan Vlasák střídá, jsou naprosto uvěřitelné. Výborně, přesně přečtené, bez exhibice, s pokorou k obsahu,” zdůvodňuje porota. Videotrailer zde.
Audiopodoba románu Terezy Boučková Dům v Matoušově ulici vydavatelství Témbr o příběhu potomků židovského právníka Eduarda Schwarz, ale i dalších obyvatel domu, vpletený do dějin dvacátého století, vynesla herečce Jitce Ježkové ocenění Nejlepší interpretka. „Dům v Matoušově ulici představuje typický příklad, kdy četba úroveň literárního díla výrazně povýší. Osobitý mluvní projev, hluboce uvěřitelně emoční, vyvolává až barevný představový film. Civilní, přísné i citlivé, každopádně dokumentárně laděné, skoro reportážní čtení adekvátně slouží textu: podtrhuje celkovou strukturu, zvýrazňuje uzlové body, posiluje psychologii jednotlivých figur,” hodnotí porota.
K dokonalému poslechu audioknih vždy přispívá vrcholný zvukový design, který porota hodnotí ve dvou kategoriích – Nejlepší zvukový design – četba a dramatizace. V rámci četby byl na prvním místě oceněn slavný válečný román Nicholase Monsarrata o posádce anglické válečné lodi Kruté moře vydavatelství Audiotéka a Naše vojsko, kde se o zvuk i režii postaral Miloš Vrána. Ukázka zde. V kategorii dramatizace zvítězil temný příběh Dům (autorka: Jaroslava Hrdina Mištová) vydavatelství Audiotéka. O zvukovou dramaturgii, hudbu, zvukový plán, zvuk, mix dialogů a postprodukci měl na starosti Bojan Bojič. „Dům nabízí skvělý mix dialogů nahrávaných v autentickém prostředí s vhodně zvolenými efekty a hudbou. Vše dohromady vytváří dramatickou až hororovou atmosféru. Zvukový design měl schopnost pohltit posluchače a přenést do místa dění, stejně tak jako navodit tíživou atmosféru a pomoct tak hororovému žánru dramatizace,” uzavírá porota. Ukázka zde.
Více informací na www.audiokniharoku.cz.