Rekordní množství zahraničních produkcí a účast divadelních person evropského formátu ozdobí od 9. do 19. května program multižánrové Divadelní Flory, který vyvrcholí reprezentativní přehlídkou slovenského politického divadla. Osmadvacátý festivalový ročník, zastřešený mottem Rovnost, startuje v Olomouci za měsíc a nabídne téměř šedesát událostí. V pondělí 14. dubna začíná prodej vstupenek.

Hned první festivalový den Flora přivítá Maxim Gorki Theater Berlin. Spisovatel Michel Friedman vzpomíná v poetické autobiografii Cizí („věnované všem, kteří žijí na okraji společnosti“) na své rodiče – krakovské Židy, kteří přežili holokaust. Bolestného tématu se na berlínské scéně ujal jeden z největších generačních talentů – režisérka Lena Brasch, kterou týdeník Die Zeit, zařadil mezi sto „perspektivních východoněmeckých uměleckých osobností, jež mohou změnit tvář země“.

Zahájí soubor z Bochumi

O oficiální zahájení DF se postará, stejně jako loni, renomovaný ansámbl Schauspielhaus Bochum. Pod adaptací sugestivní prózy Maxe Portera Žal je to s křídly je podepsána jedna z nejexponovanějších postav současné evropské činohry – režisér Christopher Rüping, jehož tvorbu Flora cíleně prezentuje druhým rokem za sebou. Podmanivá inscenace o síle rodiny a loučení s milovaným člověkem se dostala do širšího výběru bilanční přehlídky Berliner Theatertreffen a famózní Anně Drexler vynesla cenu Der Faust pro nejlepší německou herečku.

Z inscenace Útok psím lejnem. Foto Joachim Dette

Během předposledního festivalového dne láká DF na další highlight německé provenience – koprodukci v ČR premiérově hostujícího Theaterhaus Jena a mezinárodních kolektivů Wunderbaum & Post Paradies Útok psím lejnem v režii Waltera Barta. Provokativní satira, zabývající se s notnou dávkou černého humoru a mystifikace nelehkou pozicí regionální kulturní instituce a kladoucí fundamentální otázky po smyslu umělecké tvorby v dnešní době, se stala největší senzací minulé německojazyčné divadelní sezony. Po jarních pozvánkách na tamní nejsledovanější festivaly získala v prázdninové anketě měsíčníku Theater Heute nejprestižnější možné ocenění „Inscenace roku 2024“.

Exkluzivní taneční dramaturgie

Díky Floře v České republice poprvé vystoupí také choreografka Eszter Salamon. Tvůrkyně, jejíž díla byla uvedena mj. na vídeňském ImPulsTanz, Wiener Festwochen, Tanzplattform Deutschland, Ruhrtriennale, bruselském Kunstenfestivaldesarts, v Avignonu, na Manchester International Festival, tokijském Dance Triennale, singapurském TheatreWorks, festivalech FTA Montreal nebo Panorama Rio de Janeiro (a v muzejních sálech po celém světě), bude – společně s Christopherem Rüpingem – největší zahraniční hvězdou 28DF.

Z inscenace Outcast. Foto Robert Tappert

Unikátní intimní prožitek

V osobně laděné inscenaci Monument 0.7: M/Others pokračuje především v Německu a Francii působící umělkyně v subtilním nazírání lidských vztahů – tělesně-pohybový dialog Salamon s její osmdesátiletou matkou Erzsébet Gyarmati slibuje divákům v komorním sále Central naprosto unikátní intimní prožitek.

Transgenerační otázky si v rámci své první tuzemské prezentace klade také salcburská taneční company BODHI PROJECT. Dynamická inscenace Chemical Joy, jež vznikla ve spolupráci s řeckou choreografkou Lenio Kakleou, provokativně komentuje fenomén mládí a má potenciál stát se jedním z diváckých hitů 28DF. – Podobně jako tanečně-hudební duet česko-nigerijské performerky Angely Nwagbo a senegalského perkusisty Siaky Toureho Confluence. Jejich společné hledání civilizační a sociální sounáležitosti vzdává hold africkým kulturám a filozofiím, jež byly pro čerstvý objev naší taneční scény zásadním inspiračním zdrojem.

Slovenský tanečník Tomáš Janypka prověří v sólové performanci Lonesome COWBOY, za kterou získal širší nominaci na Cenu Thálie za oblast alternativního divadla, popkulturní symbol „odcházející éry“ a postará se o prolog čtyřdenního fokusu na angažovanou slovenskou divadelní (a hudební) tvorbu v druhé části festivalu.

Silná slovenská linka

Klíčovou součástí dominantní programové linie 28DF bude profil činohry Slovenského národného divadla. Vedle rekonstrukce temné historické události Budete mať luft! režiséra Pavola Viechy a „jevištní básně o zemi, z níž se odchází“, Odlivu Lukáše Brutovského, představí první slovenská scéna na Floře také nejlepší slovenskou Inscenaci roku 2024 – brilantní adaptaci esejistické novely Pavla Vilikovského Pes na ceste v režii Dušana D. Pařízka.   

Třikrát opanuje interiéry olomouckého Divadla na cucky bratislavské Divadlo Petra Mankoveckého s apelativním site-specific projektem režisérky Alžbety Vrzguly a spoluautorky scénáře Kataríny K. Cvečkové Eden. Útek z raja.

Prešovské divadelní uskupení Slzy Janka Borodáča v Olomouci odehraje Zweigovými paměťmi Svět včerejška inspirovaný počin nejúspěšnější slovenské režisérky poslední dekády Júlie Rázusové – Outcast.

Z inscenace Odliv. Foto Jakub Jíra

Slovenské komorné divadlo přiveze strhující Brutovského Hekubu. V naléhavě aktuálním příběhu o démonech války excelují opory martinského souboru, ověnčené výročními Cenami Dosky za sezonu 2022/23 v obou hereckých kategoriích – Lucia Jašková a Marek Geišberg.

Slovenskou linku podtrhne závěrečná performance/instalace IHOPEIWILL. Tvůrčí spojení zkušeného choreografa Jara Viňarského s fyzicky neobyčejně disponovanou tanečnicí Soňou Ferienčíkovou, jež vyneslo skupině threeiscompany Dosky v kategorii „Mimořádný počin v tanečním divadle“, se stane poslední událostí jedenáctidenního festivalového programu.

Mottem je Rovnost

Uprostřed stupňujícího se politického napětí a narůstajících klimatických problémů klade v symbolickém finále 28. Divadelní Flory s ročníkovým mottem Rovnost zásadní otázky: Jak si představujeme budoucnost – nejen pro sebe, ale i pro generace, které přijdou po nás? Jaký svět jim přenecháme? 

Tuzemští zástupci

Tuzemskou činohru bude na jevišti Moravského divadla reprezentovat trojlístek autorských projektů výrazných inscenačních dvojic v podání tří předních pražských divadel.

 Produkce Činohry Národního divadla a platformy ND Young Takže asi tak vznikla ve spolupráci s teenagery z dětských domovů. Pod režijním a dramaturgickým vedením Janka Lesáka a Natálie Strýčkové Preslové podávají mladí (ne)herci nezkreslené, místy sebeironické, ale hlavně autentické svědectví o světě, který je obestřen řadou předsudků.

Knižní námět Pasoliniho kontroverzního filmu Teoréma o „střetu materiálních a duchovních hodnot“ přetavil do atmosférického světa podmanivých obrazů režisér Jakub Čermák. Někdejší frontman „divadelního gangu“ Depresivní děti touží po penězích spojil své síly s dramaturgyní Martou Ljubkovou na scéně Divadla v Dlouhé.

Režijně-dramaturgický tandem Petr Erbes & Boris Jedinák originálně reflektuje půlroční účinkování ekipy československých umělců v americkém „hlavním městě zábavy“ na konci 60. let minulého století. Na hudbou pulzující, halucinogenní náladou umocněnou a výtečnými hereckými výkony korunovanou inscenaci Bůh v Las Vegas pozve Divadlo Na zábradlí.

Domácí Moravské divadlo představí dva nedávno premiérované tituly svého operního repertoáru – Humperdinckova Jeníčka a Mařenku režisérky Elišky Říhové a Janáčkovu Jenůfu odcházející umělecké šéfky zdejší opery Veroniky Kos Loulové, za jejíž inspirativní érou se 28DF ohlédne. V programu nechybí ani novinky Divadla na cucky – BLAHObytí Tomáše Loužného a Návrat do Remeše v režii Adama Svozila. 

Doprovodný program

Hudbou (mj. slovenští interpreti Dušan Vlk, FVLCRVM, TRANSmisia, Roman Samotný), workshopy a besedami protkaný jedenáctidenní program umělecky mapuje sociální fenomény naší současnosti a povede nad nimi – díky mnoha diskuzním formátům – široké veřejnosti otevřený rozhovor. Do něj se, vedle tisícovek diváků z celé České republiky a blízkého zahraničí i desítek tvůrců a protagonistů, zapojí také vysokoškolští studenti a studentky s divadlem spřízněných uměleckých a uměnovědných oborů z edukativní platformy FloraLab.

„Leitmotiv většiny inscenací prohlubuje étos loňského motta Volnost. Otevíráme mezigenerační a genderové otázky, tematizujeme postavení rozličných menšin, problematiku rovného přístupu k elementárním lidským právům i ambivalenci vztahu Východ–Západ. Prezentujeme výsostně politické divadlo sousední země, v níž je hlas nezávislé kultury politicky umlčován,“ charakterizuje 28. DF s více než pěti desítkami akcí její ředitel a hlavní dramaturg Petr Nerušil a dodává: „Je osvěžující, že řadu palčivých problémů, které nynější turbulentní doba přináší, promítl výtvarník Petr Polák do letošního festivalového vizuálu s nadhledem a lehkostí. Naléhavost jejich řešení tím neoslabuje, ale zve k dialogu, jehož předpokladem je tolerance k odlišnému názoru a vzájemný respekt. Věříme, že náš festival je pro tento druh setkávání ideálním místem.“

Předprodej vstupenek na 28DF startuje v pondělí 14. dubna v 9 hodin.

Bližší informace k festivalu na www.divadelniflora.cz.

By redakce