Jak se změnil svět od doby, co začalo lidstvo těžit ropu? Co všechno jsme ochotni pro ni udělat? A jak dlouhý může být lidský život? I tyto otázky si klade nastupující absolventský ročník katedry činoherního divadla pražské DAMU. Jako svou první absolventskou inscenaci uvede text britské dramatičky Elly Hickson Ropa v režii Eliáše Gaydečky. Premiéra se uskuteční 17. dubna 2025 v divadle DISK.

Text Elly Hickson Ropa (v originále Oil) reflektuje na příkladu života jedné ženy vývoj ropného průmyslu – od jeho počátku v roce 1889 přes vrchol v polovině 20. století až po nejistou budoucnost. Hra byla poprvé uvedena ve Velké Británii v roce 2016 v Almeida Theater, následně v roce 2019 ve Spojených státech v Olney Theatre Center. Divadlo DISK ji uvede v české premiéře.

Ropa nemá nekonečné zásoby

Ropa ovlivňuje už více než sto padesát let veškeré geopolitické dění na světě. I v současném kontextu války na Ukrajině vzbuzuje toto téma pozornost. Odkud pochází ropa, kterou používáme? Jak moc jsme na ní a jejích dodavatelích závislí? Stejně palčivé jsou i otázky týkající se ekologického dopadu její těžby. „Surovina, na níž závisí naše svoboda, nemá nekonečné zásoby. Svoboda a pohodlí, v němž naše generace vyrostla, a jejichž postupný konec nejspíš zažijeme, je krátký naivní sen. Sen západního člověka, který se rozhodl, že si s nehostinným světem vyobchoduje lepší podmínky pro svou existenci – teplo, světlo, bezpečí a zázemí pro vlastní děti. To vše výměnou za budoucnost planety Země,“ říká o tématu inscenace režisér Eliáš Gaydečka.

Hru Elly Hickson vnímají tvůrci jako způsob, jak se vyjádřit k fenoménu, který dalekosáhle ovlivňuje jejich vlastní budoucnost. „Hledali jsme současný text, který by nám umožnil vytvořit komentář k současnému stavu světa, a který by zároveň k publiku promlouval výsostně divadelním, múzickým jazykem. Ropa se ukázala být ideální volbou,“ popisuje dramaturgyně a překladatelka textu hry Klára Metge. Při překladu si dle vlastních slov nejvíce uvědomila zrcadlový aspekt hry: „Obě hlavní postavy, May i Amy, se ke konci hry prolínají, Amy opakuje stejné repliky, které říkala May na začátku příběhu. Úzký a v tomto případě i značně problematický vztah matky s dcerou se tak stává otázkou jejich individuální identity.”

Výrazné ženské role

Inscenace představuje i výrazné příležitosti pro absolvující studenty herectví DAMU, a to zejména pro představitelky dvou hlavních ženských rolí May (Marie Anna Myšičková) a Amy (Barbora Vašíčková). I to byl jeden z důvodů volby textu – výrazných ženských rolí je obecně stále méně než mužských. Pro absolvující herečky však tato dvojice matky s dcerou představuje možnost komplexní a vrstevnaté práce na roli. „Když dostane herečka roli, která se klene od mládí až po stáří, je to vždycky výzva. A výzva o to větší, když je ta herečka mladá. A vzhledem k tomu, že v Ropě dvě hlavní hrdinky prožijí během večera asi 150 let, už to skoro vypadá, že hrají Věc Makropulos,“ shrnuje docentka Eva Salzmannová, pedagožka herectví absolvujícího ročníku.

Ve scénografii Emy Dulíkové se ze světa doby ropné stává studené, nehostinné místo, jež své postavy dusí a zároveň děsí svou šíří. Ve stejné estetice se nese i trailer inscenace, který natočila oceňovaná studentka režie FAMU Sarah Slavíčková (Moje domovina) a student kamery Daniel Novák. Ropa předesílá dramaturgickou skladbu sezóny nastupujícího absolventského ročníku – sezónu, ve které chtějí mladí tvůrci akcentovat témata, jež se zásadním způsobem dotýkají jejich vlastní generace.

By redakce